Flygrevyn 2-2019

Fighter for the 21st Century
Lockheed chockar med ny flygplansmodell i den pågående kampen om att få leverera till Indiens flygvapen. Men är F-21 verkligen ett nytt flygplan?

Taxi var god flyg
Många företag är med om att bygga framtidens transportsystem för våra storstäder. Slovenska Pipistrel är ett av dem. Nyligen skrevs ett avtal med den amerikanska koncernen Honeywell.

Airbus expanderar
I Mobile i Alabama tillverkar Airbus A320 för den amerikanska marknaden. Nu byggs ytterligare en produktionslina, denna gång för A220-familjen.

Airbus A380 på final
Om två år är det stopp. Då slutar Airbus att tillverka A380. En maskin som passagerarna älskar men som fallit offer för en verklighet där jumbomaskiner inte passar in.

Flygvapnets fjärde flottilj
Sverige tillhör de länder som inte har en flygvapenflottilj i närheten av huvudstaden. Det kan ändras om Flygvapnet får uppgradera F16 i Uppsala till landets fjärde flottilj.

Världens dyraste stridsflygplan
Lockheed Martin F-35 Lightning II är ett av världens mest avancerade stridsflygplan. Också ett av världens dyraste. Nu kommer allt mer kritik mot de skyhöga kostnaderna.

På barrikaderna för flyget
Fredrik Kämpfe är vd för Svenska Flygbranschen. Ett otacksamt jobb, kan tyckas. Men inte när Flygrevyn möter honom: ”Sverige kan bli världsledande på hållbart flyg.”

Slutet för Tornado
Den tvåsitsiga Panavia Tornado har gjort tjänst i 40 år i många av världens oroshärdar, från Balkan till Desert Storm. Nu fasas maskinen ut och lämnar med flaggan i topp.

Närkontakt med Gripen E
Den nya generationen av JAS39 Gripen är på väg att rulla ut från monteringshallen. Flygrevyn fick möjlighet att ta en närmare titt av vad som döljer sig bakom beteckning E.

När Gripen var hotad
Den 8 augusti havererade en Gripen under flyguppvisning i Stockholm. Som genom ett under skadades ingen. Men det höll på att bli slutet för hela Gripen-projektet.

Flygande veteraner
Nej, det handlar inte om gamla flygplan från flydda tider. Faktum är att en hel del av den flygande flottan hos dagens flygbolag har upp mot 30 år på nacken and still going strong.

Sikorskys gigant
Helikoptergeniet Igor Sikorsky började sin bana med att rita världens då största flygplan, passande nog döpt till Le Grand. En dubbelvingad bjässe som såg dagens ljus 1911.