Flygrevyn 8-2016

8    Briefing
Nyheter från hela världen, civilt, militärt, allmänflyg

8    Hondajet in på marknaden
Den tog 30 år att utveckla, men så har den också blivit något alldeles extra. Nu är lilla Honda HA-420 HondaJet godkänd i både USA och Europa.

12    Knivskarp konkurrens om det nya stridsflyget
Finland, Polen, Rumänien och en tolv andra länder behöver modernisera sitt flygvapen. Faktum är att SAAB aldrig haft så många tänkbara kunder som nu. Men konkurrensen är knivskarp när svenska, franska och amerikanska tillverkare slåss om beställningarna.

18    Långa linjer kräver långa flygplan
Allt fler flyger allt längre. Det gör att efterfrågan på större flygplan ökar och både Airbus och Boeing skissar nu på förlängda versioner av befintliga flygplansmodeller. Med över 400 stolar ombord närmar man sig allt mer klassikerna B747 och A380.

26    Alpha Jet närmar sig slutet
Svepande vackra franska linjer möter stram tysk ingenjörskonst. Resultatet var sensationellt och Alpha Jet har nu fostrat piloter i snart fyrtio år. Ständiga uppgraderingar har hållit maskinen modern och i luften men nu närmar sig finalen.

30    Jumbojet med nytt liv
Boeing 747 kom upp i luften 1969 och skapade ett helt ny begrepp: Jumbojet. Numera är den dock på väg ut som passagerarmaskin hos flygbolagen. Men fraktbolagen gillar den och det kan innebära att B747 blir den första maskinen som fyller 100 år i luften.

Flygtest
34    Cirrus SR22
Listan på tillbehör och finesser är oändlig och bruksanvisningen är inget man bara kan skumma igenom innan man drar iväg. Men med full koll på alla Cirrus SR22:s hjälpmedel blir flygningen ett reseäventyr i bekvämlighetens och säkerhetens tecken.

40    Aerobatic med Jacob Holländer
Första gången var han två veckor gammal. Sedan dess har han knappt varit ute ur ett flygplan. Uppvisningsflygaren Jacob Holländer tillhör den yppersta eliten i världen och med sin blågula Pitts gör han det ”som flygplanet tillåter mig att göra”.

48    Från Tummelisa till Tunnor och Drakar
Det började med Tummelisa och är i dag framme vid JAS 39 Gripen. Det är den otroliga spännvidden i de flygplanstyper som flugit i Flygvapnet. Det visar en bildkavalkad över 90 års flygande sedan Flygvapnet blev en egen försvarsgren.

52    När människan lättade från marken
Allt började med bröderna Montgolfier. När de till slut listade ut att varm luft var lättare än kall, kunde de första människorna lätta från marken i en ballong. Än idag, mer än 200 år senare, är principen densamma när ballongflygning fått en renässans.

Airport
58    Heathrow vann slaget om London
Heathrow ser ut att ha vunnit kampen om den
tredje landningsbanan i London. Men kritiken mot den enorma investeringen är stark, bland annat från flygbolagen som befarar avgiftshöjningar. Och Gatwick har inte gett upp.

Airshow
60    Hanweide i Tyskland
Hanweide är ett paradis. Böljande kullar, sagolika slott och massor av flygplan.
Under några dagar varje sommar samlas Europas veteranflygare här. Kända silhuetter från Fokker och Junker blandas med mindre kända skönheter som Bronco och Schlepp.

64    Med en Twin Otter till stränderna i Hebriderna
Krossade musselskal ger en fin svikt i landningsbanan. Det tycker piloterna som flyger de vindpinade linjerna i yttre Hebriderna och landar på stränderna. Flygrevyns nya krönikör Maria Küchen berättar om en flygning utöver det vanliga.

67    På finalen
Flygrevyns chefredaktör Anders Carlsson
filosoferar om högt och lågt.