Flygrevyn 2-2020

Framtidens passagerarflygplan
Airbus nya koncept Maveric är helt enkelt en flygande vinge, långt från dagens aluminiumrör som vi är vana att flyga i.

Ny kraft i elflyget
Elektrifieringen av flyget går allt snabbare. Om ett par år kan en eldriven maskin med 19 stolar vara i luften. Det är en utveckling som kan rädda många av de regionala flygplatserna i landet.

Nasa rekryterar
Antagningen är ett nålsöga men det hindrar inte mängder av människor att söka ett av de 
mest prestigefyllda jobben som finns: Astronaut.

Hercules på final
Gammal är äldst och det gäller i Flygvapnets flotta av Hercules. Faktum är att den första landade i Sverige 1965. Nu måste de ersättas och ett allt hetare tips är KC 390.

Ny teknik: Automatstart
Att automatstarta stora trafikflygplan via datorteknik har inte gjorts tidigare. Nu tänker Airbus ändra på det med hjälp av ny teknologi.

Saab har börjat bygga T-7A
T-7A Red Hawk är det nya skolflygplanet i USA och det är Boeing och Saab som står för produktionen.

Premiär för Boeing 777X
Det största vingspannet i kommersiell luftfart och nu är det äntligen luft under dem. Boeing testflög nyligen nya 777X.

Globemaster på besök
Sverige äger en liten del av en C-17 Globemaster III baserad i Ungern. Nyligen gjorde den en snabbvisit och Flygrevyn var med ombord transportbjässen.

Kapprustning om ny bombare
Både USA och Ryssland utvecklar just nu nästa generation strategiska bombare och ingen 
vill komma sist.

Heli-Expo 2020
Heli-Expo är världens största helikoptermässa. Flygrevyn var på plats i Anaheim i Kalifornien för en närkontakt med nyheterna.

Afrikanskt flygbolag med svensk anknytning
De första piloterna utbildades av Carl Gustaf von Rosen och flygbolaget var först med att 
flyga Dreamlinern på Arlanda. Nu är Ethiopian Airways i särklass största flygbolag i Afrika.

Havoc – en arbetshäst i det fördolda
Den byggdes i över 7000 exemplar och är ändå märkbart anonym. Douglas A-20 Havoc blev en ärrad veteran med insatser i många av världens konflikthärdar.