Flygrevyn 2-2023

Renaste flygbränslet hittills
Vätgas som bränsle och 19 stolar ombord. Zeroavia har testflugit den tyngsta maskinen hittills. Redan nästa år kan en kommersiell vätgasdriven flyglinje vara igång.

Global Eye blir det stora lyftet
Spaning. Övervakning, flygande stridsledningscentral. Global Eye blir ett viktigt tillskott till i verksamheten. Flygrevyn har fått en unik intervju med nya flygvapenchefen Jonas Wikman.

Ökad säkerhet för fallskärmshoppare
De två tragiska olyckorna med fallskärmshoppare ombord medför nu att reglerna för både piloter och flygplan. Bland annat kan krav på behörighet för att flyga hoppare införas.

Ingen luft under vingarna för Spacejet
Det var ett ambitiöst försök att ta upp kampen med Embraer när det gäller regionala jetmaskiner. Men efter år av problem lägger Mitsubishi ner alla planer på M90.

DC-10 går i pension
De tre motorerna är en klassisk flygplansprofil. Men nu försvinner de sista DC-10:orna när amerikanska flygvapnet fasar ut de sista maskinerna som tjänstgjort som tankers.

Långflygning med SK2050
Sverige är ett avlångt land och ingen inrikes flygsträcka är den mellan Göteborg och Luleå. Flygrevyn åkte med längs den 1016 kilometer långa flygningen rakt över landet.

Så går helikopterutbildningen till
Inget flygpass är det andra likt. Det säger en av eleverna som just nu genomgår utbildningen till helikopterpilot på Flygskolan. Flygtorget var med när eleverna övade förbandsflygning.

Luftstrid på marken
Sugen på att vara stridspilot för en dag? Flygstridsskolans simulatorer bjuder på allt från en prova-på flygning till ”komplett” Viggenutbildning. Flygrevyn har varit på Arlanda och testat.

Snart lyfter monterraketen Starship
Nedräkningen stoppades strax innan start. Därmed har ännu ett steg tagits mot den första uppskjutningen av Starship. Den största raket som lyft från jorden.

Längre söderut går det inte att flyga
Antarktis är en av världens ödsligaste platser. Bästa sättet att ta sig dit är med flyg och faktum är att det går att landa där, om piloterna behärskar en landningsbana gjord av is.

P-38: Dubbla motorer, dubbelt stjärtparti
De två bommarna bak fick experterna att höja ögonbrynen. Men snart visade det sig att P-38 Lightning var en slitvarg av mått på de fronter där den sattes in. Piloterna älskade maskinen.